sunnuntai 18. joulukuuta 2011

Luukku 18: Joulu osa III - Perinteitä

Tänään vähän juttua jouluperinteistäni. 
Selailen netissä joulusivuja pari viikkoa ennen joulua ja luen keskustelupalstoilta joulujuttuja. Joulukalentereina mulla on perinteisesti ainakin suklaakalenteri mutta usein luen netistä eri kalentereita, tänä vuonna Finfanfunin joulukalenteri ja HP-fanien joulukalenteri. Sekä tietysti blogien joulukalenterit. Olen jopa njiin hullu, että teen aikataulun jouluaatolle, että missä järjestyksessä mitäkin. Se kuuluu osaksi jouluintoiluani. Joulun alla katson jouluelokuvia ja luen pariin kertaan Mauri Kunnaksen Joulupukki-kirjan, jonka sain kymmenen vuotta sitten, mutta josta tykkään todella paljon edelleen, se on ihan mahtava! Kuuntelen myös pari-kolme viikkoa joululauluja putkeen. 
Loppujen lopuksi en edes joulupipareista hirveästi välitä, mutta teen niitä hiukan joka joulu. Onhan ne sinällään ihan hyviä mutta ei niitä tolkuttomasti jaksa syödä. Tänä vuonna tein myös piparkakkutalon, josta tulee lisää juttua myöhemmin. Olen nyt kahtena jouluna tehnyt gluteenittomasta valmistaikinasta joulutjorttuja, ihan hyviä on ollut. Joulupöydän ruuat eivät kaikki mene alas, yleensä syön kinkkua, perunaa, italiansalaattia(tarkat valikoidut palat siitä, ei kaikkea :D),  lämminsavulohta, graavilohta sekä salaattia. Mutta laatikot ei-ei. Graavilohestakaan en ennen tykännyt mutta nykyään se on ihanaa! :) 

Olen seitsemänvuotiaasta(vai 6v?) lähtien viettänyt joka joulun mummolassa(sitä aiemminkin toki, mutta oli myös jouluja kotona), ja siellä joka vuosi samalla tavalla. Itse menen aatonaattona tai aatttona sinne, ja aattona aamupäivällä syödään joulupuuroa ennen joulurauhan julistusta. Iltapäivällä vanhempien tullessa mennään saunaan ja valmistaudutaan joulupäivälliselle, jonka mummo tekee. Olen myös monena vuonna katsonut Joulupukki ja noitarumpu-elokuvan jouluaattona. Ruuan jälkeen lahjat ilmestyvät mystisesti kuistille sillä aikaa kun joku harhauttaa mua... En vieläkään ole saanut mitään selville, argh. :/ Siellä ne raahataan olohuoneeseen ja mä jaan lahjat kaikille. Loppuilta ihastellaankin lahjoja. 
Meillä on joka vuosi mummolassa oikea kuusi joka haetaan itse metsästä ja minä koristelen sen. Kotona on myös ollut tanskalainen kuusi joskus joka on ollut peräisin sukulaiselta joka myy joulukuusia. En kelpuuta tekokuusta ollenkaan, koska kaikesta oikean kuusen tuomasta sotkusta huolimatta se on parempi. Tekokuusi ei näytä oikealle eikä tuoksu kuuselle. 
Pukki kävi viimeisen kerran kun olin kuusi/seitsemänvuotias, silloinkin pelkäsin ja menin pöydän alle piiloon. Muistan kyllä istuneeni joulupukin polvella katsomassa pukin muistivihkoa, johon on merkitty kiltit lapset. 
En moneen vuoteen ole tykännyt mistään mikä on pukeutunut joksikin. En joulupukista, Muumeista tai mistään muistakaan, vaan inhoan niitä. Kierränkin kaikissa kauppakeskuksissa ne aina kaukaa. En mä joulupukkia inhoa mutta inhoan sitä, kun ihmiset naamioituvat joulupukiksi ja niin edelleen. En tiedä tajusitteko, en osaa oikein selittää. Mutta joulupukki ajatuksena on ihana, mutta ei ne kauppakeskuksien... 
 Tänä vuonna olen ensimmäisen joulun pitkään aikaan kotona puoliksi omasta tahdosta, puoliksi olosuhteiden pakosta. Monena vuonna olen miettinyt sitä mutta jotenkin olen ollut kaavoihin kangistunut.

 Mulla on oikea joulufiilis nyt päällä, mutta kun ei ole lunta.... Mä tarvitsen lunta, ihan totta. Ja ihan varmasti en ole tässä maassa ainut.
Voi kun pääsisi tuikkaamaan käden lumihankeen... Kuvassa suurin piirtein ekat kynnet kynsiharrastuksen aikana!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti