tiistai 3. heinäkuuta 2012

Mitä mä nyt siellä oikeasti tein?

Juu, olin seitsemäntoista yötä Kreikassa, mutta mitä mä siellä tein?

Lähdin 6. päivä kesäkuuta Helsinki-Vantaalta Kööpenhaminan kautta Ateenaan, yhteensä lentoaika jotain vajaa kuusi tuntia, eli ihan siedettävä. Ateenan lentokentältä hyppäsin bussiin, mikä vei Syntagma-aukiolle ja hermothan siinä meinasi mennä, kun se kiersi ruuhkan takia Syntagmaa varmaan 15 minuuttia...

Hotellille päästessä(Tempi Hotel btw, edullinen ja puhdas, vaikkei nyt ulkonäöllisesti mitään huippuluokkaa olekaan. Puhtaus on mulle hotelleissa aika tärkeää, vaikka hotelli olisikin joku yhden-kahden tähden hotelli, kuten Tempi oli, yksi tähti. Tässä pieni kuva huoneesta, joka näyttäisi olevan prikulleen sama huone, mikä meillä oli)

Käytiin Plakassa syömässä ja sen jälkeen siestalle pariksi tunniksi ja taas syömään! Heräsin jotain kahden aikoihin yöllä kotoa lyhyiden yöunien jälkeen joten siestat nelisentoista tuntia myöhemmin oli ihan paikallaan.

varoitus, kuvassa on kokonaisen sika nyljettynä! isommaksi klikkaminen omalla vastuulla.
Seuraavana päivänä oli kunnon kävelypäivä, aamupäivällä käytiin eräällä elintarviketorilta, jolta löytyi lihaa, kalaa ja mereneläviä, vihanneksia ja hedelmiä, pähkinöitä... En muista sen nimeä, mutta se on mielestäni jossakin Monastirakin ja Omonia-aukion välissä. :)

Bongasin myös erään kenkäkaupan Aiolou-kadulta Tempistä Ermou-kadulle päin, ja sieltä löytyi eräät kengät, yllätys yllätys. Kävin Monastiraki-aukiota pällistelemässä ja siinä kahvilla(tai no, mulla oli Coca-Colaa) ja sen jälkeen lähdettiin Monastirakin kirppisalueelle, mikä paikka paikoin muistutti hyvin vähän kirpputoria, koska siellä oli paljon pikkukauppoja ihan uusin tuottein, mutta myös oikeasti kirpparikamaa löytyi reippaasti, etenkin huonekalujen muodossa. En kuitenkaan sattunut olemaan hienon, tumman puupöydän tarpeessa enkä tarvinnut asettakaan, plus molempien kohdalla olisi saattanut esiintyä lievää kuljetusongelmaa, joten jätin kirppistelyn väliin. :D

Hotellin parvekkeelta saattoi nähdä Parthenon-temppelin Akropolis-kukkulalla. ♥

Lounaan ja siestan jälkeen lähdettiin metrolla Monastirakin metroasemalta kahden pysäkin verran Lykavittos-kukkulaa päin, ja tallasimme jotain 200 rappusta ylös ja sen jälkeen hyppäsimme kabiiniin, joka oli tavallaan "juna", ei ollenkaan sellainen koppi mikä riippuisi ulkoilmassa vaijereiden varassa. Kabiinilla ajelu oli aika tyyristä lystiä, mutta ketään ei huvittanut kävellä ja kerrankos sitä elämässä. :D Kabiini vei vuoren sisässä meitä Lykavittos-kukkulalle, josta näkee KOKO Ateenan, aina merelle asti, jotain kymmenen kilometriä siis. Näköalat on huikeita! Voin sanoa, että näköalat Lykavittokselta ovat vieläkin mahtavammat livenä, suosittelen. ♥ Akropolis-kukkula, uusi Akropolis-museo ja Lykavittos-kukkula on sellaisia kohteita Ateenassa, joita suosittelen lämpimästi kaikille! :) Mä en yleensä museoista paljon välitä, mutta Akropolis-museo oli rakkaus. ♥

Seuraavana päivänä matkustimme Voloksen kaupunkiin(n. 115 000 asukasta kaupungissa ja sen lähiöissä, yliopistokaupunki, sijaitsee noin 325 kilometriä Ateenasta pohjoiseen) ystäviemme luokse kylään. En voi muuta kuin kiittää niistä päivistä, jotka saimme olla heidän kanssaan heidän kotonaan. (ευχαριστώ παρα πολύ για φιλοι μου, if you read this. I'm not telling your names or ages or things like that. :))

Kävimme viikonlopun aikana mm. Horeftossa rannalla ja Makrinitsassa kahvilla. Rakastan Makrinitsan pikkukylää ♥ Maisemat Makrinitsasta Volokseen:
Maanantaina oli suunta kohti Afissosta, joka on pieni kylä Pilion niemimaalla ehkä noin 25 kilometrin päässä Voloksesta. Siellä oli Philippos Apartments, jossa me asuimme. Kaksi makuuhuonetta, keittiö, eteinen, vessa-kylpyhuone ja iso parveke. Vietettiin Afissoksessa ollessamme rantapäiviä, käytiin muutaman kerran bussilla Voloksessa(maksoi vajaa kolme euroa per henkilö eli ehkä kolme kertaa halvempaa kuin täällä Suomessa) ja käytiin myös katsomassa kreikkalaisia tansseja. Se kuulostaa ehkä tylsälle ja tyhmälle, mutta mä ainakin tykkään kovasti!

Käytiin myös Pilion little trainissa, joka on nykyisin pieni turistijuna(raideväli 60cm, juna itsessään toki leveämpi, mutta ei sitä nyt kovin isoksi silti voinut kutsua) joka lähtee Ano Lehonian asemalta ja nousee ylös vuoristoon Milieksen kylään(jonka nimi on tullut omenista, joita siellä on paljon. Milies on omenapuu(t?) kreikaksi, μηλό = omena). Milies ei mua samalla tavalla sykähdyttänyt kuin Makrinitsa ja Tsagarada samalla alueella, mutta ihan nätti pikkukylähän tuokin oli. Oltiin muutama tunti Milieksessä ja köröteltiin vajaat puolitoista tuntia takaisin alas. Googlen kuvahausta löytyy aika paljon kuvia Pilion pikkujunasta, klick, mutta tässä yksi omasta takaa. Ei mikään hirveän taiteellinen kuva(liikkuvasta ja tärisevästä pikkujunasta on hitusen haastava ottaa kuvaa roikkuen ikkunasta puoliksi ulkona), mutta kyllä siitä tuon upean sillan näkee. ♥
 Ranta ja auringonlasku olivat nättejä! :) Jos jotain juomaa Kreikasta pitää suositella, niin Epsa Lemonáda! Se on sitruunalimsaa, jossa ei ole appelsiinia yhtään ja siten maistuu siis ihan erilaiselle kuin nämä Fantat ym. täällä päin, eikä se maistu myöskään Spritelle/7 Upille. Mutta hyvää se on. Epsaa saa vain Pilion alueella, mutta ympäri Kreikkaa myydään yleisesti Iviä(ηβη), joka maistuu suurin piirtein samalta, mutta älkää nyt vain Fanta Lemonia ostako, jos tätä haette.
Siinä se. Pitkä postaus ja teksti on varmasti aika polveilevaa ja sekavaa, mutta kysykää jos jotain jäi epäselväksi, osaa jutuista en kertonut ihan vain sen takia, että haluan pitää jotain yksityisyyttä ja varmaan viiden päivän osalta tapahtumat olisi samat - aamupala, rannalle, eväitä, rannalla edelleen, syömään lähiravintolaan tai hotellille, jossain vaiheessa päivää kauppaan, illalla syömään. Iso osa Afissos-päivistä nimittäin oli tälläisiä.

Lähtöpäivä oli aika rankka, herätys kuudelta ja erinäköisissä kulkuneuvoissa kaiken päivää, lopulta kotona kahdelta aamuyöllä nukkumaan. Torkuin kyllä vähän bussissa Voloksesta Ateenaan, lentokoneessa Suomeen sekä autossa matkalla kotiin. Ja matkapäivän pääkipukin helpotti Coca-Colan jälkeen. Mulla oli kai vieroitusoireita, kun vasta illalla 19-20 aikaan sain Coca-Colaa enkä ollut koko päivässä juonut sitä. Nyt oon kyllä reilusti vähentänyt kokiksen juontia enkä vedä samalla tavalla reippaasti yli puolta litraa per päivä.

1. kiva blogi sulla! teet hienoja kynsiä ja muutenkin upee blogi, liityin lukijaks(:

2. aaaww nyt mulle tuli hirvee matkakuume :D ja jos saan vähän udella niin paljonko lennot makso? :o ku niissä on niin hirveen paljon eroja eri lentoyhtiöillä..

1. Vajaat 330€ edestakaisin Blue1:lla, menolento Kööpenhaminan kautta ja takasin tullessa suoraan Ateena-Helsinki. Kaksi kuukautta ennen lähtöä varattiin, meinattiin lähteä päivää aiemmin mutta hinta oli noussut yhdessä yössä jotain 30 euroa. Mitä aiemmin varaa, sitä halvempaa. :)